mandag den 20. september 2010

Dag 2 - "Jeg magter det ikke!" .......


….. ville Ditte (Linda P) uden tvivl have sagt. Men det siger jeg ikke. Jeg vil det her. Jeg brænder for det her. At skabe opmærksomhed om ADHD uanset det rablende vanvid, der foregår på Facebook.

ADHD Awareness Week har sit oprindelige udspring fra USA. Min intention med at fejre denne særlige begivenhed er, at få debatten til at foregå her på bloggen, derhjemme i familierne, på skolerne, institutionerne og arbejdspladserne. Ej at forglemme i kommunerne, på jobcentrene og mindst lige så vigtigt i kommunalbestyrelseslokalerne og på Christiansborg. Alle de steder, hvor ADHD er repræsenteret eller hvor beslutningstagerne sidder.

ADHD er en voksende udfordring, rent menneskeligt for alle dem, der er berørt af det, det kommunale system, sundhedsvæsenet, skolesystemet mm. Samfundsmæssigt ligger der, som jeg ser det en socialøkonomisk bombe og tikker. Hvis der ikke bliver sat ind med de nødvendige foranstaltninger, risikerer vi at tabe et utal af mennesker på gulvet, der med den rette støtte på det rette tidspunkt ellers kunne have været med til at bidrage til samfundet på sigt.

ADHD er ikke noget vi selv har valgt. Mange af os har fået det med fra fødslen. Nogle har haft gode opvækstsbetingelser for at kunne håndtere en diagnosticeret eller udiagnosticeret ADHD, men samtidig er der også dem, der ikke har haft de samme betingelser. Uanset baggrund handler det om at bygge på det der er. Fokusere på styrkerne og de ressourcer, der allerede er til stede. Ingen, så vidt jeg ved, har nogensinde haft rigtig succes med at bygge på svaghederne alene.

Jeg håber at I vil tage aktiv del i debatten her og bidrage med jeres viden, erfaring, synspunkter eller hvad I nu har lyst til at byde ind med. I kan alle bidrage. Lad os vise, at vi er værd at satse på. At vi ønsker at bidrage til samfundet og ikke mindst være en aktiv del af det.

Hvad ønsker du mest af alt, at andre skal forstå om ADHD?


Hyperaktiv hilsen
Charlotte


Mød Ditte!


 
ADHD Awareness Week arbejder for at fremme viden, forståelse og accept af børn, unge og voksne med ADHD og deres familier.