søndag den 26. september 2010

Dag 8 – ADHD, humor og kendte med ADHD!


Humor er en meget vigtig del i mit liv og sikkert også i dit. Jeg elsker at grine og have det sjovt. Humor er én af de mange positive kvaliteter de fleste med ADHD besidder. Siden jeg blev opmærksom på min ADHD, er jeg blevet bevidst om, hvor vigtigt det er for mig at lære at grine af mig selv, min "krøllede" hjerne og ikke mindst mine til tider kiksede handlinger. Humor bliver anvendt en del i ADHD-netværksgrupper på Internettet, hvor det er med til at skabe følelsen af fællesskab, en ’du-er-ikke-alene’-følelse og en ’vi-forstår-dig’-følelse. En følelse af at være en del at noget større.

Udover at bruge humor i mit eget liv, er det også noget jeg anvender i mit arbejde som ADHD coach. Humor er med til at etablere og bevare relationer, gøre svære situationer lettere at tale om og så et det et fantastisk redskab til brug i klienternes udviklingsproces.

Albert Einstein kæmpede med skolearbejdet, Thomas Edison havde svært ved at koncentrere i timerne og blev i stedet hjemmeskolet af sin mor. Selv om begge disse mænd lykkedes med at bidrage stort til vores verden, ansås de også for at have indlæringsvanskeligheder og havde muligvis fået diagnosen ADHD. Mange historiske mennesker har vist symptomer på ADHD, som f.eks. Sir Issac Newton, Leonardo daVinci, Galieo, Ludwig van Beethoven og Wolfgang Amadeus Mozart.

Mange komikere, skuespillere, filmfolk, statsoverhoveder, sportsfolk m.fl. med ADHD har opnået stor succes med det de er gode til:

  • Jim Carrey
  • Jack Nicholson
  • Cameron Dias
  • Albert Einstein
  • Justin Timberlake
  • Salvador Dali
  • Lykke May Andersen
  • Robert og John F. Kennedy
  • Howie Mandel (TV-showet “Howie Do It”)
  • Michael Phelps (vandt 8 OL-guldmedaljer i svømning, Beijing 2008)
  • Adam Levine (forsanger i pop/rock-gruppen Maroon 5)
  • Steve McQueen
  • Anne Bancroft
  • Steve Jobs (Apple Inc.)
  • Theodore Roosevelt
  • Alfred Hitchcock
  • John Lennon
  • Winston Spencer Churchill
  • Hans Christian Andersen
  • Dustin Hoffman
  • Paris Hilton
  • Anne Marie Geisler Andersen (tidligere medlem af Folketinget for Radikale Venstre)
  • Abraham Lincoln
  • Richard Branson
  • Anders Stjernholm (stand-up komiker)
  • Pablo Picasso
  • Britney Spears
  • Jamie Oliver
  • Walt Disney
  • Steven Spielburg
  • Cher
  • Bill Clinton
  • Robin Williams
  • Will Smith
  • Prince Charles
  • Sylvester Stallone
  • Bono
  • Whoopi Goldberg
  • Bill Gates
  • Ty Pennington (TV-showet “Extreme Home Makeover”)
  • Benjamin Franklin
  • Michael Jordan
  • Emma Watson
  • Wright Brothers
  • Oprah Winfrey
  • Vincent Van Gogh
  • Bill Cosby
  • Woody Harrelson

Så med disse sidste ord vil jeg slutte dette års ADHD Awareness Week og sige en stor tak til alle jer, der har støttet op omkring kampagnen med jeres kommentarer her på bloggen og jeres personlige beskeder på Facebook. Også en stor tak til alle jer der har inviteret venner m.fl. til gruppen/begivenheden og postet links til bloggen på jeres Facebook sider m.m.

Alt er muligt!


Hyperaktiv hilsen
Charlotte


ADHD Awareness Week arbejder for at fremme viden, forståelse og accept af børn, unge og voksne med ADHD og deres familier.